Bromma får inte hämma utvecklingen för Sundbyberg

april 13, 2015 12:46 e m

20121015-220920.jpgEn av många fördelar med Sundbyberg är stadens storlek, vår yta är bara 8,77 kvadratkilometer. Med våra 44 000 invånare är vi därmed Sveriges mest tätbefolkade stad, som växer mest i landet.

Vår begränsade yta gör det extra viktigt att använda den yta vi har på bästa sätt och även våga bygga på höjden där det passar. De senaste åren har framförallt förtätningar skett i de centrala delarna av Sundbyberg, bland annat har det gamla industriområdet i  hamnen utvecklats till ett attrakivt boende med fint västerläge precis vid vattnet. På den gamla bensinmacken vid Tuletorget har Tuletornen byggts och i Lilla Alby har Swedbanks nya huvudkontor byggts på ett gammalt upplag. Positiva förändringar som ger ringar på vattnet i form av nya butiker, restauranger och bättre underlag till skolor och förskolor.

20131014-230941.jpgNu är fokus på att utveckla Hallonbergen, Ör och Rissne och det planeras för flera spännande projekt. Med den större skala som finns i Hallonbergen finns flera idéer om att bygga på höjden.  Tyvärr har två olika 22 våningars hus fått stryka på foten, beroende på närheten till Bromma flygplats.

I Sundbyberg ser vi fördelarna med närheten till våra två flygplatser, cityflygplatsen Bromma och storflygplatsen Arlanda. När nu Flygbussarna har börjat med sin trafik från Bromma till Arlanda med tre stopp i Sundbyberg förbättras kommunikationerna ytterligare. Samtidigt är det ett problem att Bromma lägger en våt filt över hela vår kommun. Med dagens säkerhetskrav får vi inte bygga högre än 59 meter över havsytan. Det påverkar tillväxtstäderna Sundbyberg, Solna och västra Stockholm negativt.

Vi har fört många diskussioner med förhoppningen att föreskrifterna kring Bromma skulle ändras för att möjliggöra högre bebyggelse i Sundbyberg. Samtalen såg lovande ut, Svedavia var till början positiva men dessvärre satte Transportstyrelsen stopp. Vilket är beklagligt. Ska vi ha en cityflygplats får den inte vara hämmande för utvecklingen i närområdet. Om det kan fungera med stora flygplatser i centrala stadsmiljöer i andra delar av världen borde det gå även i Stockholm.

Säger bara en sak, gör om och gör rätt. Det är inte rimligt att Bromma ska tillåtas stoppa utvecklingen av nya bostäder i den del av Stockholm där tillväxten är som störst.