Lite hit och dit med Christer G.
maj 7, 2013 1:13 e mStockholm är en av de regioner som växer mest i hela Europa. Det är glädjande. Mindre glädjande är att Moderat taktiserande riskerar den fortsatta tillväxten.
Christer G. Wennerholm är moderat landstingsråd. Mest känd för att undvika intervjuer, vilken gäller de flesta moderata landstingsråd i Stockholm. När han inte undviker intervjuer är fokus på att bygga spårvägar, eftersom han ansåg att tunnelbanan var ’färdigbyggd’. Tills regeringen berättade att så inte är fallet.
Men trots fokus på spårvägar finns det en sträcka som landstinget gång på gång försenat. Dessvärre en av de viktigaste sträckorna, tvärbanan från Alvik till Sollentuna. Byggstart var planerad till 2014. Sedan sköts byggstarten till 2016. I årets budgetunderlag föreslog man att byggstarten skulle skjutas till 2018. En försening med sammanlagt fyra år.
När vi fick nys om det var vi många som tröttnade. Sundbyberg bygger och planerar för att bygga 5 000 bostäder som blir beroende av tvärbanan. Kista behöver tvärbanan för att få en bättre koppling till Bromma Flygplats. Även Sollentuna surnade ihop. Vi var många som agerade, inte minst de de stora fastighetsägare som redan investerat mångmiljardbelopp i nya bostäder och arbetsplatser längs den planerade tvärbanesträckningen.
Så en dag kom inbjudan till ett frukostseminarium i Kista. I panelen fanns två av tre berörda kommuner, Stockholm och Sollentuna. Och så även Swedavia, SL och Stockholms Handelskammare.
Som inledning släpptes den ”glada nyheten” att linjen bara blir två och inte fyra år försenad. Jubel i lokalen!
Det säger något om hur illa vår region sköts när en försening på ”bara” två år väcker jubel och ses som en framgång.
Efter detta moderata totalhaveri kunde ju lite självkritik vara på sin plats. Men istället väljer man att försöka göra Sundbyberg till en syndabock genom att påstå att den planerade depån i Sundbyberg är problemet.
Vilket inte är sant. Sundbyberg har hela tiden varit öppna för en depå i Rissne. Däremot har SL varit tveksamma fram och tillbaka, eftersom de säger att det är för dyrt. Men från stadens sida har vi alltid varit konstruktiva. Våra tjänstemän har varit behjälpliga på olika sätt och vis.
Tyvärr kokar problemet ned till den moderata ledningen i landstinget. Att deras ledarskapsproblem tillåts påverka tillväxten i regionen är beklagligt.
Sundbyberg tänker dock fortsätta jobba konstruktivt för en bra lösning. Om vi hade fått bestämma skulle den ursprungliga planen hållits, det vill säga byggstart av sträckan 2014. Det behövs för att vi ska klara av den fortsatta tillväxten i vår region.
Och jag hoppas verkligen att ett beslut nu kommer, att det inte bara stannar vid löften och prat. För sådant har vi fått nog av redan.