Ursvik förtjänar fungerande busstrafik
mars 10, 2014 9:08 f mPå väg till jobbet gjorde jag ett stopp på Backstugevägen i Ursvik. Något sen, eftersom buss 504 från centrala Sundbyberg redan vid hållplats två (Sturegatan) var några minuter sen. Som ökades till sju minuter innan jag var framme.
Marginalerna en vanlig vardagsmorgon är små. Mycket ska hinnas på kort tid, barn ska lämnas och samtidigt ska du hinna till morgonmötet. Därför är fungerande kommunikationer avgörande för att få livet att hänga ihop. När Stockholm nu växer blir det ännu tydligare att kollektivtrafiken inte följer med i utvecklingen.
En av Sundbybergs absoluta fördelar är kollektivtrafiken, vars nerv utgörs av tunnelbanan. Ursvik är undantaget. Tills tvärbanan är på plats, och även därefter, är en fungerande busstrafik avgörande för området. För att få med mig lite intryck till våra fortsatta diskussioner med SL besökte jag under morgonen Ursvik.
Jag stod vid Backstugevägens busshållplats mellan 07.00 och 08.00. Jag fick med mig några bra synpunkter. Många konstaterar att det blivit bättre, men det är fortfarande inte tillräckligt bra. Landstingets misslyckade upphandling av busstrafiken förra året sitter djupt rotat i de flestas medvetande. Många tycker som jag att Sveriges högsta landstingsskatt (med god marginal) borde ge lite utdelning till oss medborgare.
De flesta är nöjda med Ursvik som bostadsområde. Närheten till naturen och staden, samtidigt som det är lugnt och att det finns en väl utbyggd förskola och skola, bidrar till en god livsmiljö. Smolket i bägaren är bussarna.
Fick med mig flera bra idéer från mina samtal. Bland annat lyftes problemet med att bussarna går med kvartstrafik, vilket i rusningstrafik inte är tillräckligt. När bussarna väl kommer fram till Backstugevägen, är de många gånger redan fulla. Och om det är trångt idag så kommer det bli ännu värre i framtiden, eftersom Ursvik fortsätter att växa i snabb takt. Bara i år färdigställs ytterligare några hundra nya lägenheter.
Ett annat konkret förslag var att turerna skulle saxas. Istället för att bussarna i princip kommer samtidigt till Backstugevägen skulle de därmed komma åt varsitt håll var sjunde minut. Då skulle fler välja att ta tunnelbanan till Rissne istället för till Hallonbergen. Det skulle uppväga tidsförlusten det innebär att åka till Rissne istället för till Hallonbergen. Ett bra och konkret förslag.
Efter en timme, där alla bussar var några minuter försenade, hoppade jag och min medarbetare Jens på bussen till Hallonbergen 08.01. Hann med några avslutande samtal på bussen. Efter en ovanligt lång färd till jobbet så kan jag bara instämma i att busstrafiken är för dålig. Budskapet till det moderatledda landstinget är tydligt; Ursvik förtjänar bättre än dagens dåliga kommunikationer.